Klagomål från Naturskyddsföreningen avseende avverkningsanmälan av nyckelbiotop i strid med regelverket för FSC kontrollerat virke

Naturskyddsföreningen i Lycksele har tillsammans med ideella naturvårdare och medlemmar i Naturskyddsföreningen, Christer Klintefelt och Greger Thorsson, skickat in tre klagomål till Sveaskog och Holmen Skog AB avseende avverkningsanmälan av nyckelbiotop i strid med regelverket för FSC kontrollerat virke.

Utdrag ur klagomålen:

FSC regelverket för kontrollerat virke listar fem typer av oacceptabla källor.

1. Illegally harvested wood;
2. Wood harvested in violation of traditional an human rights;
3. Wood from forests in wich high conservation values are threatened by management activities;
4. Wood from forests being converted to plantations or non-forest use; and
5. Wood from forests in which genetically modified trees and planted.

I en svensk kontext inkluderar kategori tre bland annat virke från nyckelbiotoper. Den svenska centraliserade nationella riskbedömningen för kontrollerat virke har kommit fram till att det finns en betydande risk att nyckelbiotopsvirke från ocertifierad mark kommer in i FSC systemet. Därför måste de företag som, inom FSC-systemet, vill leverera virke från ocertifierad skogsmark vidta följande kontrollåtgärder:

• Innan avverkningar genomföra naturvärdesbedömningar.
  • Ha fungerande policyer och rutiner som förhindrar att virke från registrerade eller oregistrerade nyckelbiotoper förs in i systemet.

Läs mer om bakgrund till klagomålen och vilka områden det gäller här:

Klagomål – FSC kontrollerat virke, Sveaskog

Klagomål – FSC kontrollerat virke, Holmen

Klagomål – FSC kontrollerat virke, Holmen (Umgransele)